Ból stopy – rehabilitacja w Klinika HB

Pacjenci z bólem stopy zgłaszający się do Klinika HB zostaną objęci kierunkową i kompleksową rehabilitacją. Połączenie specjalistycznych metod i zabiegów pozwoli odbudować utracone funkcje uszkodzonych tkanek stopy, zmniejszyć ból towarzyszący schorzeniu oraz powrócić do pełnego funkcjonowania w życiu codziennym, bez uporczywych dolegliwości. Odpowiednio poprowadzona i wdrożona bez zbędnej zwłoki rehabilitacja daje gwarancję poprawy sytuacji zdrowotnej. W procesie usprawniania istotnym jest trafna diagnoza oraz indywidulane podejście do pacjenta i jego choroby. Wśród zaproponowanych metod i zabiegów połączonych z wypracowanym przez lata doświadczeniem terapeutów znajdują się: terapia manualna, terapia tkanek miękkich, indywidulanie dobrane ćwiczenia, masaż, fizykoterapia. Klinika HB zaprasza pacjentów z bólami stopy zarówno w okresie pourazowym, jak i przed i pooperacyjnym.

Ból stopy to uciążliwa i nieprzyjemna dolegliwość, która może minąć szybko i samoistnie, ale zdarza się, że ma charakter przewlekły i może oznaczać poważniejsze schorzenie ogólnoustrojowe. Stopa, anatomicznie jest oznaczona jako dolna część kończyny, usytuowana pod kostką. Jest jedną z najbardziej złożonych części ciała – jest niezwykle skomplikowana zarówno jeżeli chodzi o strukturę jak i funkcję. Składa się z 26 kości połączonych licznymi stawami (33), mięśniami (126), ścięgnami i więzadłami. Główne funkcje stopy to: podporowa, lokomocyjna, amortyzująca, stabilizująca, równoważna. Ponieważ stopy są bardzo małe w porównaniu z resztą ciała, każdy krok wywiera na nich ogromną siłę, a siła ta jest o około 50% większa niż masa ciała. Średnio przez 4 godzinny dziennie ludzie spędzają na nogach wykonując od 8 do 10 tysięcy kroków. Oznacza to, że stopy utrzymują siłę równoważną kilkuset tonom dziennie. Stopa dzieli się na trzy części: przodstopie – tworzą je kości palców śródstopie – środkowa część stopy, tworzy ją szkielet pięciu kości śródstopia tyłostopie – kości stępu, utworzone przez 7 kości (piętową, skokową, sześcienną, łódkowatą i trzy kości klinowate)

Ból stopy – przyczyny

Źródła dolegliwości bólowych stopy należy się doszukiwać wśród wielu różnych czynników, które mogą być związane bezpośrednio ze stopą, ale również mogą wynikać ze schorzeń dotyczących innych części ciała. Niemal wszystkie przyczyny bólu stopy można pogrupować według poniższego (uproszczonego) podziału: urazy – wysiłki o dużym natężeniu ruchu, znacznie obciążające stopy mogą być przyczyną urazowego uszkodzenia stopy. Powszechne obrażenia stopy obejmują: zwichnięcia, skręcenia, złamania, skurcze mięśni, uszkodzenia paznokci stóp, zapalenie rozcięgna podeszwowego i ból śródstopia, uwarunkowania medyczne: wszelkie schorzenia, które powodują zaburzenia w sposobie chodzenia, mogą przyczyniać się do bólu stopy, np. cukrzyca, zmiany zwyrodnieniowe, otyłość, żylaki. Źle dopasowane obuwie są częstą przyczyną bólu stóp. Buty na wysokim obcasie koncentrują nacisk na palce i mogą pogorszyć, jeśli nie powodować, problemy z palcami, odciski, modzele, pęcherze

Ból stopy – czynniki ryzyka

• wiek – osoby w podeszłym wieku są bardzo narażone na problemy ze stopami. Gdy się starzejemy, nasze stopy rozszerzają się i spłaszczają, a gruba wyściółka na stopie ulega zużyciu. Skóra na stopach również staje się sucha. Bóle stóp u osób starszych mogą być pierwszą oznaką stanów związanych z wiekiem, takich jak zapalenie stawów, cukrzyca i choroby układu krążenia
  • płeć – kobiety są bardziej narażone na ból stopy niż mężczyźni, prawdopodobnie ze względu na to, że noszą buty na wysokim obcasie
  • wykonywana praca – wiele problemów ze stopami – w tym zapalenie stawów stopy, deformacje palców u nogi, podrażnienie nerwów między palcami stóp, zapalenie rozcięgna podeszwowego, płaskostopie u dorosłych – przypisuje się powtarzalnym ruchom wykonywanym w pracy przez wiele godzin (na przykład chodzenie na długie dystanse lub stojący tryb pracy)
  • ciąża – u kobiet w ciąży występuje zwiększone ryzyko problemów ze stopami z powodu wzrostu wagi ciała, obrzęków stóp oraz uwolnienia hormonów, które powodują rozluźnienie więzadeł
  • sport – osoby które regularnie ćwiczą są narażeni na mechaniczne uszkodzenia aparatu kostno-mięśniowo-więzadłowego w obrębie stóp (np. zapalenie powięzi podeszwy, ostrogi piętowe, zapalenie ścięgna Achillesa, złamania naprężeniowe)
  • nadwaga/otyłość – zwiększona masa ciała wpływa na dodatkowe obciążenia stóp i może prowadzić do urazów stopy. Dodatkowy nacisk na tkanki miękkie i stawy stopy u osób z nadwagą zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia ścięgna i zapalenia powięzi podeszwy.

Ból stopy o charakterze miejscowym

• paluch biegacza dotyczy pierwszego stawu śródstopno-paliczkowego, schorzenie należy do grupy stanów ostrych, powstaje na skutek pogłębienie zakresu ruchu w stawie i destrukcji struktury stawowej oraz utraty jej naturalnej sztywności
  • palec młotkowaty dotyczy przykurczu zgięciowego palca (najczęściej drugiego) w obrębie stawu międzypaliczkowego bliższego. Na czubku palca zazwyczaj pojawia się odcisk, który jest bolesny zwłaszcza podczas chodzenia, a dodatkowo może promieniować do śródstopia
  • stopa wydrążona charakteryzuje się nadmiernym wysklepieniem stopy w części pomiędzy guzem piętowym, a głowami kości śródstopia. Bardzo często towarzyszy temu ogólne skrócenie stopy