Nietrzymanie gazów i stolca

NIETRZYMANIE STOLCA I GAZÓW, REHABILITACJA ANOREKTALNA

Leczenie fizjoterapeutyczne ma na celu poprawę funkcji układu nerwowo-mięśniowego dna miednicy i składa się z wielu elementów:

• biofeedback,
  • elektrostymulacja,
  • intensywny indywidualnie dobrany trening,
  • program autoterapii,
  • zabiegi poprawiające ukrwienie,
  • zabiegi zmniejszające nadwrażliwość odbytnicy

Leczenie zachowawcze poprzez fizjoterapię będzie więc miało zastosowanie przy dysfunkcjach mięśni i nerwów powiązanych z funkcjonowaniem dna miednicy.

Nietrzymanie stolca i gazów – co warto wiedzieć

Nietrzymanie gazów i stolca to schorzenie, z którym spotykamy się na co dzień w naszej pracy. Terapię zawsze opieramy na najnowszej wiedzy i technologii, dzięki czemu udaje nam się osiągać bardzo wysoką skuteczność.

Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi informacjami na temat mechanizmu działania systemu zwieraczowego i jego terapii.

Jednym z bardzo ważnych elementów  zapewniających prawidłowe gromadzenie i utrzymywanie stolca i gazów do momentu znalezienia odpowiedniego miejsca do wydalania jest system mięśniowy dna miednicy. Odbytnica wyposażona jest w dwa zwieracze:

• wewnętrzny (niezależny od naszej woli)
  • zewnętrzny (zależny od naszej woli)

Poza tymi mięśniami bardzo istotna rolę odgrywają pozostałe mięśnie dna miednicy. Zwłaszcza mięsień  łonowo-odbytniczy (dźwigacz odbytu), który ustala kąt odbytowo-odbytniczy. Właściwy kąt warunkuje prawidłowe trzymanie stolca podczas zwiększonego ciśnienia śródbrzusznego oraz prawidłowe opróżnianie jelita w trakcie oddawania stolca.

Prawidłowe trzymanie stolca i gazów wiąże się również ze sprawnym działaniem układu nerwowego mięśni dna miednicy (nerwów S2-S4). Ogromny wpływ ma także stan unerwienia autonomicznego, które warunkuje prawidłowe czucie wypełnienia odbytnicy, odczuwanie parcia oraz sterowanie gromadzeniem stolca i defekacją.

Przyczyny nietrzymania stolca wynikają z:

• urazów okołoporodowych powodujących pęknięcie krocza aż do odbytu  (duże dziecko, zbyt gwałtowny poród, przedwczesne parcie)
  • urazów pooperacyjnych w okolicy odbytu (usunięcie hemoroidów, szczelina odbytu, wypadanie śluzówki, ropnie, przetoki, nowotwory odbytnicy)
  • powikłań w przebiegu choroby Leśniowskiego Crohna i zapalenia jelita grubego
  • innych urazów (uraz podczas gwałtu, uszkodzenie mechaniczne w skutek nieszczęśliwego wypadku)
  • rozciągnięcia zwieracza odbytu (częste stosunki analne, umieszczanie dużych przedmiotów w odbycie)
  • neuropatii cukrzycowej
  • powikłań po wyłonieniu zbiornika J-Pouch
  • guzów nowotworowych
  • stwardnienia rozsianego
  • urazów rdzenia i kręgosłupa
  • rwy kulszowej

Najczęstszymi objawami dysfunkcji układu zamykającego odbytnicę są:

• nietrzymanie gazów
  • brudzenie bielizny śluzem z odbytnicy
  • gubienie rzadkiego stolca
  • gubienie twardego kału
  • częste parcie na stolec
  • częste oddawanie stolca

Zabiegi rehabilitacyjne przy nietrzymaniu stolca w Klinice HB wykonywane są  zawsze przez magistrów fizjoterapii, posiadających niezbędną wiedzę oraz wszelkie uprawnienia do prowadzenia rehabilitacji proktologicznej. Zapewniamy bezpieczeństwo, anonimowość i przyjazną atmosferę.