Problemy z oddawaniem moczu leczymy poprzez specjalistyczną fizjoterapię.

W czynnościowej przeszkodzie podpęcherzowej terapeuta koncentruje się na rozluźnieniu mięśni dna miednicy u pacjenta. Przyczyną rozwoju czynnościowej przeszkody podpęcherzowej jest zbyt duże napięcie mięśniowego systemu zwieraczowego dna miednicy.

W celu nauczenia pacjenta, jak prawidłowo się rozluźniać, stosuje się metodę biofeedbacku, elektrostymulację nerwów i mięśni krocza oraz terapię manualną ukierunkowaną na zmniejszenie napięcia tych mięśni. Terapeuta wyspecjalizowany w fizjoterapii dna miednicy uczy pacjenta samodzielnych ćwiczeń i wizualizacji ułatwiających rozluźnienie mięśni dna miednicy. Zaleca się również regularne wypróżnianie pęcherza co 2-3 godziny.

Jaki jest mechanizm czynnościowej przeszkody podpęcherzowej?

Pęcherz moczowy opiera się na podporze, jaką stanowią mięśnie dna miednicy. Cewka moczowa, która odprowadza mocz z pęcherza, przechodzi przez mięśnie dna miednicy. Dla prawidłowego oddawania moczu niezbędna jest relaksacja mięśni krocza. Jeśli napięcie spoczynkowe tych mięśni jest zbyt wysokie, cewka moczowa jest niejako ściskana przez nie i w konsekwencji pojawiają się trudności z opróżnianiem pęcherza. Taki stan określa się mianem czynnościowej przeszkody podpęcherzowej.

Typowe objawy przeszkody czynnościowej zalicza się:

• trudności z zapoczątkowaniem mikcji
  • konieczność parcia w trakcie oddawania moczu
  • przerywany, zmienny strumień moczu
  • zaleganie moczu w pęcherzu po mikcji
  • bóle podbrzusza i krocza
  • nieustające parcie na mocz
  • zaparcia

Do rozwinięcia się tego schorzenia może przyczynić się:

• zbyt długie przetrzymywanie moczu
  • przebyte częste zakażenia dolnych dróg moczowych
  • stres i oddawanie moczu w sytuacjach stresowych