Ból moszny nie jest częstą przypadłością, jednak nie jest nam obcy.

Mosznę tworzy warstwa mięśni więc bardzo łatwo można się domyślić, że ich napięcia lub dysfunkcje mogą powodować ból. Co więcej również problemy z kręgosłupem lędźwiowym bądź krzyżowym mogą powodować ucisk nerwów zaopatrujących genitalia. W naszej klinice pracujemy z dysfunkcjami krocza na co dzień, więc zdajemy sobie sprawę z możliwych przyczyn bólu.

Bólu moszny nie należy utożsamiać od razu z nowotworem. Występuje on stosunkowo rzadko. Istnieje mnóstwo innych przyczyn, które mogą powodować takie dolegliwości. W związku z tym każdy mężczyzn powinien regularnie badać i obserwować swoje jądra. Najlepiej robić to tuż po ciepłej kąpieli, kiedy moszna jest rozluźniona.

Moszna jest to worek skórno – mięśniowy, w którym znajdują się jądra.

Znajduje się ona pomiędzy członkiem a odbytem a jej głównym celem jest utrzymywanie jąder w stałej, optymalnej temperaturze, nieco niższej niż temperatura ciała. Aby spełnić swoje zadanie moszna obkurcza się i podciąga w kierunku jamy brzusznej aby chronić jądra przed zimnem albo rozluźnia się i zwiększa swoją powierzchnię aby zapobiec ich przegrzaniu.

Jest ona zbudowana z trzech warstw:

– osłony wewnętrznej ( surowiczej)

– osłony mięśniowo- powięziowej

– osłony zewnętrznej (skórnej)

Każda z nich spełnia swoje określone funkcje. Wartą uwagi warstwą jest warstwa mięśniowo – powięziowa, którą tworzą mięsień dźwigacz jądra wraz z jego powięzią oraz powięź nasienna wewnętrzna. Warstwy te pochodzą od powłok brzusznych a ich głównym zadaniem jest utrzymanie jąder oraz odruchowe skurcze. Moszna unerwiona jest przez nerwy płciowo udowe i biodrowo- pachwinowe, które wychodzą ze splotu lędźwiowego i krzyżowego.

Powyższy krótki opis anatomii jąder świadczy o tym, że ból moszny nie zawsze musi być wynikiem choroby – może pochodzić z układu ruchu.

Po pierwsze znaczenie ma kręgosłup. Jeśli istnieją w nim nieprawidłowości należy je jak najszybciej wyeliminować aby uwolnić i poprawić funkcjonowanie nerwów. W związku z tym zawsze zajmujemy się terapią kręgosłupa oraz miednicy. Kolejna przyczyna może leżeć bezpośrednio w kroczu, czyli mięśniach dna miednicy. Stosujemy wiele technik rozluźniających te mięśnie, zarówno manualne jak na przykład terapia przez odbyt oraz autoterapie do samodzielnej pracy w domu. Przyczyną nadmiernie napiętych mięśni dna miednicy może być na przykład stres, który powoduje instynktowne napięcie mięśni dna miednicy. Jeśli stres jest przewlekły prowadzi to do bólu moszny. W tym wypadku bardzo ważna jest nauka samodzielnego rozluźniania mięśni dna miednicy, co najlepiej osiągnąć za pomocą ćwiczeń biofeedback. Jest to obserwacja napięcia mięśni za pomocą EMG. Pacjent wykonuje ćwiczenia zwracając uwagę na prawidłowe, pełne rozluźnienie. Oczywiście w naszej pracy wychodzimy z założenia, że wszystko należy wykonywać jak najbardziej poprawnie, dlatego zawsze ćwiczenia odbywają się pod kontrolą fizjoterapeuty. Ostatnim elementem jakim należy się zająć są powłoki brzuszne. Wszelkie wzdęcia, zaparcia oraz problemy z wypróżnianiem również mogą dawać swoje odzwierciedlenie w bólach krocza. .

Istnieją również inne przyczyny bólu moszny, które wymagają konsultacji z lekarzem.

Pierwszą dość powszechną przyczyną jest skręt jąder. Polega ona na skręceniu się powrózka nasiennego, ograniczając dopływ krwi do jąder. Jeśli sytuacja taka potrwa zbyt długo może dojść do martwicy, dlatego zaleca się jak najszybszą interwencję. Występuje najczęściej u mężczyzn pomiędzy 10 a 20 rokiem życia, szczególnie podczas wysiłku fizycznego i wykonania gwałtownego ruchu.

Innymi przyczynami bólu moszny mogą być nauropatia cukrzycowa, zakażenia wirusami i bakteriami, stany zapalne powstałe w wyniku chorób wenerycznych, przepuklina albo kamienie nerkowe.