Dlaczego boli między łopatkami?

Ból między łopatkami to przypadłość, która znacząco wpływa na jakość życia. Zlokalizowany miejscowo między łopatkami, bądź rozlany na cały kręgosłup piersiowy połączony z ograniczeniem ruchomości, skutecznie uprzykrza codzienne funkcjonowanie. Może mieć charakter stały lub nasilający się podczas przyjmowania określonych pozycji, bądź wykonywaniu specyficznych ruchów. Najczęściej doskwiera osobom, które spędzą długie godziny w wymuszonej pozycji zaokrąglenia pleców, potocznie nazywanej garbieniem się. Pozycja ta ma niekorzystny wpływ na struktury tego obszaru, zarówno układ kostny jaki i tkanki miękkie- mięśnie, więzadła czy powięź. W grupie podwyższonego ryzyka występowania wyżej wymienionych objawów, znajdują się stomatolodzy, osoby pracujące przy komputerze czy przy taśmie produkcyjnej. Informacje te wyraźnie eksponują znaczenie zachowania prawidłowej postawy ciała w profilaktyce bólu pleców. Oprócz przeciążenia, za dolegliwości bólowe w tym obszarze mogą być odpowiedzialne zaburzenia struktury kręgosłupa. Do tej grupy możemy zaliczyć takie schorzenia jak dyskopatia, czyli uszkodzenie krążka międzykręgowego, które najczęściej wiąże się z drażnieniem struktur nerwowych kręgosłupa, co wywołuje silny, często promieniujący ból. Warto zaznaczyć, że za tego typu dolegliwości w omawianym obszarze, należy winić zmiany w kręgosłupie szyjnym.

Inne przyczyny bólu między łopatkami

Do innych zaburzeń o tym charakterze, należy zaliczyć również chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa, której objawami jest m.in. odwodnienie krążków międzykręgowych, degeneracja kręgu(osłabienie struktury kręgu, narośla kostne), co powoduje ból i ograniczenie ruchomości. Wśród problemów powodujących dolegliwości kręgosłupa piersiowego nie sposób nie wspomnieć o zesztywniającym zapaleniu stawów kręgosłupa (ZZSK). To choroba o charakterze reumatoidalnym, która powoduje bolesne ograniczenie ruchu kręgosłupa, które może prowadzić do zesztywnienia tego odcinka, co w konsekwencji wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, w szczególności układu oddechowego. O ile wymienione wyżej jednostki dotyczą głównie osób dojrzałych, tak wśród młodszych ludzi(dzieci) najczęstszą przyczyną bólu są wady postawy, takie jak skolioza, plecy okrągłe czy płaskie.

Do źródeł powstawania bólu między łopatkami można zaliczyć również:

• neuralgię międzyżebrową- ból spowodowany uszkodzeniem nerwów zaopatrujących skórę i mięśnie powierzchni międzyżebrowych,
  • problemy kardiologiczne
  • choroby układu oddechowego
  • półpasiec
  • schorzenia barku
  • nowotwór
  • problemy natury psychologicznej

Leczenie bólu między łopatkami

Działania terapeutyczne zawsze poprzedzone są kompleksowym wywiadem i badaniem przeprowadzonym przez naszych fizjoterapeutów. Na tej podstawie planowane jest postępowanie mające na celu pozbycie się bólu oraz przywrócenie równowagi zaburzonej strukturze, która jest przyczyną przykrych dolegliwości. Pozbycie się przyczyny bólu jest dla nas priorytetem, dlatego nauczenie pacjenta działań profilaktycznych, jest jednym z filarów naszego postępowania.   Zapraszamy na diagnostykę i terapię.