Szczypanie i pieczenie cewki

Jak wyleczyć ból łechtaczki, gdy nie widać przyczyn?

Ból łechtaczki należy do problemów z grupy wstydliwych, dlatego wiele kobiet zwleka z wizytą u specjalisty i jest to niezależne od przyczyny powstania dolegliwości, które mogą mieć charakter mniej lub bardziej poważny. Jedno jest w tym wszystkim pewne – ból łechtaczki zawsze będzie źródłem niepokoju, dyskomfortu oraz zmniejszenia jakości życia kobiety na każdym jego poziomie. Ponadto odkładanie problemu „na później” nie sprzyja leczeniu, a wręcz wydłuża jego czas i powoduje, że jest bardziej złożone.

Ból łechtaczki może mieć wiele przyczyn, zaczynając od tych najbardziej powszechnych (m.in. otarcia, urazy mechaniczne, stany zapalne o profilu grzybiczym, bakteryjnym czy wirusowym) kończąc na tych mniej znanych, jednak wcale nie rzadkich. Po wykluczeniu przez lekarza wszystkich wyżej wymienionych czynników wpływających na powstanie dolegliwości bólowych łechtaczki, należy wziąć pod uwagę przyczyny powięziowe, mięśniowe, podrażnienia zakończeń nerwowych jaka również choroby nerwów obwodowych, kręgosłupa oraz zmiany w obrębie Ośrodkowego Układu Nerwowego. O ile pierwsza grupa przyczyn brzmi znajomo i kojarzy się z pomyślnym leczeniem, to ta druga może być odbierana odwrotnie. Prawdą jest, że ból łechtaczki należy do trudnych problemów, ale jednoczesnie nie oznacza, że nie jest możliwy do wyleczenia.

Ból łechtaczki – specyfika bólu

Pacjentki podejmujące leczenie w „Klinika HB”, opisując towarzyszące im dolegliwości bólowe najczęściej zgłaszają:

• ból o charakterze piekącym i parzącym
  • ból tylko przy dotyku
  • uczucie stałego mrowienia w łechtaczce
  • ukłucia napadowe, bez konkretnej i uchwytnej przyczyny
  • ból łechtaczki towarzyszący pobudzeniu seksualnemu
  • powiększenie łechtaczki powiązane z dyskomfortem w jej obrębie

Ból łechtaczki – gdy standardowe postępowanie nie przynosi efektu

W przypadku kiedy standardowe badania ginekologiczne nie wskazują w sposób jednoznaczny na źródło problemu, przyczyn należy doszukiwać się w układach: nerwowym oraz mięśniowo – powięziowym. Zdarzają się sytuacje kiedy przypadkowa kombinacja napięć tkanek prowadzi do powstania niewytłumaczalnego i skumulowanego napięcia w jednej okolicy ciała człowieka, a za taki stan rzeczy może być odpowiedzialne np. nieprawidłowa postawa ciała w staniu czy w siadzie, zabiegi chirurgiczne czy np. urazy ortopedyczne. Źródłem powstania bólu może być nawet bardzo mała blizna przyczyniająca się do zwiększenia napięcia tkanek w jej obrębie. Wykluczenie chorób układu nerwowego może.

Ból łechtaczki leczenie poprzez fizjoterapię

Jeśli przyczyny morfologiczne są wykluczone to proces terapeutyczny zaczynamy badania pod kątem wrażliwości struktur tkankowych miednicy. Elementy takie jak mięśnie dna miednicy i więzadła mogą generować uczucie bólu lub podrażnienia okolic łechtaczki. Jeśli udaje się znaleźć takie miejsce leczenie polega na wygaszaniu nadmiernej aktywności tego obszaru. Efekty mogą przyjść bardzo szybko. Zdarza się, że już po pierwszym zabiegu odczuwalna jest różnica. Zwykle oprócz regularnych spotkań z fizjoterapeutą pacjentki mają zadane do wykonywania ćwiczenia domowe.

Zapraszamy do Klinika HB na terapię, specjalizujemy się w leczeniu objawów z rejonu okolic intymnych.