Dlaczego łydka boli?

Dolegliwości bólowe podudzia znacznie wpływają na jakość życia, czyniąc dokuczliwym chodzenie, a nawet uniemożliwiając podjęcie aktywności fizycznej. Przyczyn bólu łydki może być wiele. Biorąc pod uwagę stopień eksploatacji tego obszaru jest to zupełnie zrozumiałe. Poniżej przedstawiamy najczęstsze źródła dolegliwości bólowych podudzia.

Naciągnięcie mięśni

Nadciągnięcie mięśni jest jedną z najbardziej powszechnych przyczyn bólu łydki. Powstaje w wyniku zwiększonej aktywności fizycznej oraz prowadzi do nadmiernego rozciągnięcia struktury mięśnia. Proces ten najczęściej wywołuje umiarkowany ból, osłabienie mięśni, obrzęk lub bolesne skurcze mięśni. Urazy o poważnym lub gwałtownym charakterze mogą doprowadzić do naderwania, lub całkowitego zerwania przyczepu mięśnia, co wiąże się z silnym bólem.

Uszkodzenia podczas ruchu

Uszkodzenia związane z regularnie podejmowaną aktywnością fizyczną są również na szczycie zestawienia wśród przyczyn bólu łydki. Przypadłością, która często dotyczy biegaczy jest Shin Splints, znane również jako zespół przeciążeniowy przednio-przyśrodkowej okolicy piszczeli. Ból o ostrym lub tępym, rozlanym charakterze zlokalizowany jest wzdłuż piszczeli, w okolicy przyczepów mięśni łydki. Stan ten może wynikać z zaburzeń przepływu krwi w naczyniach krwionośnych tego obszaru, również może być pogarszany lub wyzwalany poprzez zmiany w strukturze stopy, takie jak nadmierna pronacja lub wysokie wysklepienie stopy. W tej dysfunkcji ból mija po około 15 minutach od zaprzestania aktywności. Do innych urazów z tej grupy, pojawiających się z mniejszą częstotliwością należy złamanie zmęczeniowe oraz zespół ciasnoty przedziałów powięziowych podudzia. Jest to problem, który objawia się bólem, uczuciem ucisku, osłabienia mięśni, pieczenia, skurczów lub mrowienia w konkretnej części podudzia. Symptomy połączone są z wysiłkiem fizycznym, a cechą charakterystyczną jest pojawianie się bólu po około 15 minutach od rozpoczęcia wysiłku oraz jego powtarzalność w kolejnych treningach po tym samym czasie trwania treningu lub po takim samym dystansie. W początkowym stadium zaawansowania ból znika wkrótce po zaprzestaniu wysiłku.

Zapalenie ścięgien

Zapalenie ścięgien jest częstym urazem przeciążeniowym diagnozowanym u sportowców, ale nie tylko ta grupa osób jest narażona na jego powstawanie, może dotyczyć każdego bez względu na poziom uprawianej aktywności fizycznej. Jest to stan zapalny okolic ścięgna, które jest silną strukturą łączącą brzusiec mięśnia z kością. Objawia się bólem podczas aktywności lub podczas rozciągania zajętego ścięgna, obrzękiem, który zwiększa się po wysiłku oraz zgrubieniem ścięgna. W obszarze podudzia zapalenia najczęściej dotyczą ścięgna Achillesa oraz ścięgna mięśnia piszczelowego tylnego.

Problemy z układem krążenia

Problemy w układzie krążenia mogą również powodować bóle łydek. Kiedy problem dotyczy układu żylnego podudzia stają się obrzęknięte, może również pojawić się ból lub tkliwość. Jednym z najczęstszych problemów jest niewydolność żylna, która może prowadzić do żylaków, nawracających obrzęków oraz zmian skórnych, takich jak brunatne przebarwienia w okolicach kostek.

Zakrzepica żył głębokich

Poważnym i potencjalnie zagrażającym życiu schorzeniem jest zakrzepica żył głębokich(DVT). Skrzepy, które powstają w żyłach nóg, po zadziałaniu pewnych czynników mogą oderwać się i dotrzeć do płuc, powodując zator płucny. Do objawów DVT należy obrzęk, ocieplenie oraz zaczerwienienie łydki. W układzie tętniczym natomiast schorzenie, które najczęściej daje objawy bólowe podudzia, to choroba tętnic obwodowych. Zwężające się ściany naczyń tętniczych utrudniają przepływ krwi w jednej lub kilku tętnicach podudzia, co wiąże się ochłodzeniem, zblednięciem i zwiększeniem wrażliwości na ból zajętej kończyny. Do innych jego objawów należą błyszcząca skóra, trudności w gojeniu się ran oraz ubytki w owłosieniu na tym obszarze. Ból w tym schorzeniu jest ściśle związany z wysiłkiem fizycznym, ustępuje w przeciągu 10 minut po zaprzestaniu wysiłku. Do czynników zwiększających ryzyko powstawania należą palenie tytoniu, choroby serca oraz cukrzyca.

Skurcze łydek w ciąży

Skurcze mięśni łydek związane z ciążą, które są powszechnym problemem ciężarnych kobiet, zwłaszcza w trzecim trymestrze. Ból łydek oraz stóp w związku z przyrostem masy ciała, jak również zmian hormonalnych, na skutek, których następuje rozluźnienie aparatu więzadłowego. Wspomniane zmiany powodują obniżenie łuku podłużnego stopy, co wiąże się z zwiększeniem nacisku oraz tendencją do powstawania płaskostopia, które wymusza zwiększenie pracy mięśni dla zachowania stabilności stopy. Inną przyczyną bolesnych skurczy mięśni łydek może być zmiana objętości krwi w naczyniach lub ucisk nerwu kulszowego poprzez rozszerzającą się macicę.

Uporczywe nocne skurcze łydek  bardzo dobrze reagują na regularny masaż nóg dla kobiet w ciąży, który wykonujemy w naszej klinice.

Kręgosłup, a ból łydki

Problemy z kręgosłupem również mogą dawać objawy bólowe w obrębie łydki. Kompresja nerwu zaopatrującego kończynę dolną, może powodować przeszywający ból, odczuwalny wzdłuż całej kończyny, aż do stopy. Ból początkowo lokalizuje się w pośladku oraz na tylno-bocznej powierzchni kończyny. Ten rodzaj schorzenia może być spowodowany zmianami w strukturze krążka międzykręgowego(np.przepuklina jądra miażdżystego) lub podrażnieniem przez nadmierne napięcie mięśni, np. zespół mięśnia gruszkowatego.

Ogólny stan zdrowia,a bóle łydek

Ogólny stan zdrowia ma niebagatelne znaczenie w diagnostyce bólu podudzi, ze względu na to, że wiele chorób układowych może dawać objawy w postaci bólu w tym obszarze. Jedną z nich jest fibromialgia, w ramach której często występuje zespół niespokojnych nóg oraz bolesne skurcze mięśni. Ból podudzi może być również związany z chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak reumatoidalne zapalenie stawów lub chorobami mającymi bezpośredni wpływ na układ nerwowy jak stwardnienie rozsiane(centralny) czy cukrzyca(obwodowy). Niektóre leki takie jak statyny(używane do obniżenia poziomu cholesterolu) i diuretyki(leki moczopędne) mogą przyczyniać się do powstawania bolesnych skurczy.

Wylecz ból łydki w Klinice HB

Podstawą w zachowaniu dobrego zdrowia są właściwe działania profilaktyczne, czyli takie które zapobiegają powstawaniu problemu. Do najważniejszych z nich w przypadku przeciążeniowych bólów łydki, należą właściwa rozgrzewka, dostosowanie intensywności treningu do aktualnego poziomu wydolności fizycznej oraz stosowanie ćwiczeń zwiększających elastyczność mięśni, takich jak stretching. Stosowanie się do tych prostych wskazówek znacznie zmniejsza ryzyko powstawania urazów mięśni w przyszłości. Jednak gdy problem już nas dotyczy leczenie powinno być dostosowane w zależności od źródła dolegliwości. W Klinice HB na podstawie badania fizjoterapeutycznego ustalimy najlepszą dla Ciebie rehabilitację. Korzystając z wielu metod pracy z tkankami miękkimi, terapii manualnej i innych bezpośrednich technik pracy z ciałem pomożemy Ci pozbyć się uciążliwego problemu. Panie w ciąży cierpiące na ból łydek (zwłaszcza napadowe skurcze nocne) zapraszamy na masaże stóp oraz nóg, które wykonywane regularnie dają bardzo dobry efekt.