Co może być przyczyną bólu pod kolanem?

Bardzo powszechnym objawem zgłaszanym w gabinetach fizjoterapeutycznych lub lekarskich jest ból pod kolanem. Jedną z głównych przyczyn tego bólu może być cysta Bekera. Jest to cysta, która wypełniona płynem powoduje obrzęk oraz uczucie spięcia za kolanem.

Pseudo cysta Bekera

Nierzadko zdarza się, że pojawiają się tylko objawy cysty, a ona w rzeczywistości nie istnieje. Jest ograniczenie zgięcia, uczucie opuchnięcia i gulki pod kolanem. Za takie objawy bardzo często odpowiedzialny jest mięsień podkolanowy, kręgosłup lędźwiowy czy też więzadła miednicy. Pochodzenie „uczucia” posiadania cysty Bekera można zbadać palpacyjnie podczas wizyty u fizjoterapeuty w Klinice HB. W pierwszej kolejności zajmiemy się różnicowaniem, a następnie leczeniem. Jeśli jest to pseudocysta to leczenie jest szybkie, jeśli masz cystę wypełnioną płynem to czeka Cie dłuższy proces terapeutyczny. Proponujemy rozwiązania lecznicze zarówno dla cysty jak i pseudocysty Bekera.

Objawy cysty Bekera – charakterystyczny ból pod kolanem

Ból może się nasilać podczas wyprostu albo zgięcia kolana oraz podczas aktywności fizycznej. Dolegliwość ta jest najczęściej konsekwencją innych urazów kolana takich jak zwyrodnienie albo uszkodzenie chrząstki. Obie te sytuacje powodują nadprodukcje płynu stawowego w kolanie, co skutkuje powiększeniem cysty Bekera. Nie zawsze cysta Bekera może powodować ból, ale takie objawy jak puchnięcie kolana, albo ograniczenie zakresu ruchu powinny być zgłoszone do specjalisty, Płyn maziowy ma za zadanie zredukować tarcie w stawie kolanowym podczas poruszania co zapewnia nam płynność ruchu. Czasem jednak dochodzi do jego nadprodukcji, a wtedy gromadzi się on właśnie z tyłu kolana w kaletce podkolanowej tworząc cystę Bekera. Może tak się dziać z powodu toczącego się w stawie stanu zapalnego albo świeżego urazu np. rozerwanie chrząstki stawowej.

Uszkodzenia cysty Bekera

Niestety czasami dochodzi do rozerwania cysty i wycieku płynu maziowego do łydki powodując ostry ból w kolanie, puchnięcie łydki oraz zaczerwienienie i uczucie spływania płynu w dól łydki. Objawy te bardzo przypominają objawy zakrzepicy w żyłach kończyny dolnej. Dlatego tak ważna jest pełna diagnostyka, aby wykluczyć pozostałe, cięższe choroby. Do podstawowej diagnostyki należy badanie palpacyjne, ultrasonografia, rentgen albo rezonans magnetyczny.

Leczenie cysty Bekera w Klinice HB

Zdarza się, że cysta Bekera znika samoistnie, jednak w większości przypadków zalecane jest leczenie. Po konsultacji ortopedycznej możemy spodziewać się farmakoterapii np. w postaci iniekcji, które powodują ustąpienie bólu, ale niestety cysty bardzo często nawracają. Wśród lekarzy powszechne jest również usuwanie płynu za pomocą igły pod kontrolą USG. Bardzo pomocna okazje się przede wszystkim fizjoterapia czyli chłodzenie kolana, kompresja oraz terapia indywidualna z terapeutą. Dobry terapeuta powinien zwrócić szczególną uwagę na poprawę zakresu ruchu, rozciągnięcie mięśni, które zostały przykurczone oraz terapię manualną, która powinna poprawić grę stawową. Bardzo często przyczyna leży nie w samym kolanie ale w stawach sąsiednich – konieczne jest sprawdzenie jak pracuje staw skokowy, staw biodrowy oraz miednica i kręgosłup. Można zastosować również inne terapie wspomagające takie jak kinesiotaping. Ważne jest holistyczne podejście do pacjenta aby uniknąć nawrotu choroby.