Bóle kości ogonowej – jak znaleźć przyczynę i się wyleczyć?

Obejrzyj nasz film na temat bólów kości ogonowej. Przedstawiamy innowacyjne spojrzenie na to schorzenie, metody diagnostyki  oraz leczenia. Zapraszamy do oglądania i kontaktu – pomożemy Ci.

Terapię bólów kości ogonowej głównie opieramy na specjalistycznej fizjoterapii zawierającej elementy pracy z mięśniami dna miednicy, miednicą i stawem krzyżowo-guzicznym.

Czym jest coccygodynia?

Coccygodynia (kokcygodynia) to określenie zespołu bólowego kości ogonowej (guzicznej, łac. coccyx). Charakteryzuje się silnym, przewlekłym bólem zlokalizowanym w rejonie odbytu, krocza, spojenia łonowego, z możliwym promieniowaniem do pośladków, nóg, kości krzyżowej czy kręgosłupa. Objawy nasilają się najczęściej podczas długotrwałego siedzenia, zwłaszcza przy pochylaniu się do tyłu, a także w trakcie wstawania z pozycji siedzącej, chodzenia czy siadania.

Przyczyny bólu kości ogonowej to:

Sytuacje te mogą powodować złamanie bądź zwichnięcie kości guzicznej, podrażnienie okostnej, uszkodzenie systemu więzadłowego lub przeciążenie mięśni dna miednicy.

Właściwe rozpoznanie coccygodynii opiera się na manualnych testach ortopedycznych samej kości guzicznej i mięśni dna miednicy, dzięki którym można ocenić położenie kości ogonowej i jej ruchomość oraz stan napięcia mięśni krocza. Warto wykonać również zdjęcie RTG miednicy.

Coccygodynia – rehabilitacja

Proces rehabilitacji składa się z kilku uzupełniających się elementów, do których należą:

Zastosowanie terapii obejmującej wszystkie wyżej wymienione składowe pozwala uzyskać wyleczenie u ponad 70% pacjentów cierpiących na bóle kości guzicznej

Ciekawostka

Kość guziczna jest spadkiem po naszych przodkach, czyli pozostałością po ogonie. Mimo tego, iż utraciliśmy ogon w procesie ewolucji, występuje on w postaci szczątkowej właśnie jako kość guziczna. Wiemy także, że zarodek ludzki na pewnym etapie posiada ogon, który liczy sobie aż do 17% długości całego zarodka.