Bóle kości ogonowej – jak znaleźć przyczynę i się wyleczyć?

Obejrzyj nasz film na temat bólów kości ogonowej. Omówimy objawy, przyczyny i leczenie. Przedstawiamy innowacyjne spojrzenie na to schorzenie, metody diagnostyki manualnej, terapii. Zapraszamy do oglądania i kontaktu – pomożemy Ci.

Terapię bólów kości ogonowej głównie opieramy na specjalistycznej fizjoterapii zawierającej elementy pracy z mięśniami dna miednicy, miednicą i stawem krzyżowo-guzicznym.

Objawy coccygodynii

Coccygodynia (kokcygodynia) to określenie zespołu bólowego kości ogonowej (guzicznej, łac. coccyx). Charakteryzuje się silnym, przewlekłym bólem zlokalizowanym w rejonie odbytu, krocza, spojenia łonowego, z możliwym promieniowaniem do pośladków, nóg, kości krzyżowej czy kręgosłupa. Objawy nasilają się najczęściej podczas długotrwałego siedzenia, zwłaszcza przy pochylaniu się do tyłu na krześle, a także w trakcie wstawania z pozycji siedzącej czy siadania. Chodzenie najczęściej łagodzi dolegliwości, ale nie jest to reguła.

Przyczyny bólu kości ogonowej to:

Przyczyną całkowicie oczywistą jest uraz w obrębie kości ogonowej, który powoduje jej złamanie bądź zwichnięcie, podrażnienie okostnej, uszkodzenie systemu więzadłowego lub przeciążenie mięśni dna miednicy.

Drugą przyczyną (częstszą) jest bezurazowy ból kości ogonowej spowodowany przewlekłym napięciem mięśnia dźwigacza odbytu i/lub mięśni guzicznych. Napięcie tych mięśni powoduje zagięcie kości ogonowej ku przodowi i przeciążenie jej struktur mięśniowych, stawowych, więzadłowych, co finalnie odczuwalne jest jako ból w tym rejonie. Powyższe zagięcie bardzo często widoczne jest na zdjęciach RTG, które jest zlecane przez lekarzy jako jeden z pierwszych elementów diagnostycznych. Niestety to zagięcie w większości przypadków jest komentowane w sposób sugerujący, że pacjent doznał urazu, którego nie pamięta i teraz kość jest zagięta/podwichnięta, natomiast pomijany jest czynnik mięśniowy, który też tą kość podwija/zagina ku przodowi.

Dlaczego kość ogonowa jest zagięta przez układ mięśni?

Mięśnie dna miednicy dna miednicy napinają się podwijając kość ogonową z powodu szeroko pojętego stresu (lęk, obawa, ciągłe napięcie związane z dużą ilością rzeczy do wykonania w określonym czasie, jak również napięcie związane z ekscytacją danym zadaniem i dużą motywacją do jego jak najlepszego wykonania, trauma, utrata).

Właściwe rozpoznanie coccygodynii opiera się na manualnych testach ortopedycznych samej kości guzicznej i mięśni dna miednicy, dzięki którym można ocenić położenie kości ogonowej i jej ruchomość oraz stan napięcia mięśni krocza. Warto wykonać również zdjęcie RTG miednicy.

Coccygodynia – właściwe leczenie czyli rehabilitacja

Proces rehabilitacji składa się z kilku uzupełniających się elementów, do których należą:

• leczenie poprzez zabiegi manualne per rectum (odnajdowanie napiętych struktur i poprzez odpowiednie mobilizacje uwalnianie napicia z podrażnionych struktur)
  • przyśpieszanie procesu leczenia poprzez samodzielne ćwiczenia domowe (po wykonaniu badania indywidualnie zalecamy kilka zabiegów do samodzielnego wykonywania, aby usprawnić proces powrotu do zdrowia.
  • zapobieganie utracie wyleczenia poprzez naukę zauważania odruchowego napinania się okolic odbytu i kości ogonowej oraz świadomego i skutecznego przerywania tego napięcia poprzez świadome rozluźnienie tych struktur.

Zastosowanie terapii obejmującej wszystkie wyżej wymienione składowe pozwala uzyskać wyleczenie u ponad 70% pacjentów cierpiących na bóle kości guzicznej

Ciekawostka o kości ogonowej

Kość guziczna jest spadkiem po naszych przodkach, czyli pozostałością po ogonie. Mimo tego, iż utraciliśmy ogon w procesie ewolucji, występuje on w postaci szczątkowej właśnie jako kość guziczna. Wiemy także, że zarodek ludzki na pewnym etapie posiada ogon, który liczy sobie aż do 17% długości całego zarodka.