Ból jąder

Ból jąder leczenie fizjoterapeutyczne

Ból jąder to skomplikowany, ale możliwy do wyleczenia problem. Wszystko zależy od planu postępowania. W Klinika HB zajmujemy się specjalistyczną rehabilitacją dna miednicy i leczenie tej przypadłości jest naszym codziennym zajęciem, jednakże nie każda osobą cierpiąca na ból, jąder moze być od razu naszym pacjentem, ponieważ trzeba wykluczyć pewne przyczyny, które do działań fizjoteraputy nie należą. Najczęściej jednak jest tak, że Panowie, którzy do nas trafiają mają zrobione wszelkie badania i to po kilka razy, odwiedzili, już wielu specjalistów i są zrozpaczeni brakiem efektów, ponieważ zlecanie leczenia fizjoterapeutycznego bólu jąder jest jeszcze w Polsce mało popularne.

Od czego zacząć leczenie bólu jąder?

Przede wszystkim od wizyty u zaufanego urologa. Lekarz zbada czy przyczyną bólu jądra nie są zmiany w strukturze tkanek samego jądra i najądrzy. Pod “lupę” brany jest też zwykle powrózek nasienny czy nie jest skręcony oraz czy nie ma na nim żylaków. Kolejnym miejscem jest kanał pachwinowy – lekarz zapewne sprawdzi czy przyczyną nie jest przepuklina pachwinowa. Urolog może również zlecić posiewy moczu i spermy, badania krwi. Do sprawdzenia tych wszystkich elementów użyte zostaną zapewne badanie manualne pacjenta, USG, badania laboratoryjne. Niektórzy urolodzy zalecają też antybiotykoterapię, leki przeciwzapalne mimo braku uzasadnienia w badaniach i rzeczywiście są przypadki w których to pomaga, choć mechanizm nie jest znany. Jeśli z wykonanych badań wynika, że wszystko jest w jak najlepszym porządku i przyczyna bólu jąder jest nieuchwytna, a zastosowane leczenie farmakologiczne nie przyniosło rezultatów to jest to zielone światło dla nas fizjoterapeutów, aby zająć się terapią.

Ból jądra – od czego zaczyna się fizjoterapia?

Przede wszystkim od szczegółowego wywiadu i badania. Wykonujemy testy ortopedyczne, badamy okolice brzucha, testujemy napięcie mięśni dna miednicy. Zwykle napotykamy wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Jest to dla nas sygnał do rozpoczęcia pracy nad ich rozluźnieniem. Z naszego doświadczenia wynika, że ból jąder u 90% pacjentów idzie w parze ze zwiększonym napięciem mięśniowym krocza i właśnie te mięśnie są przyczyną bólu promieniującego do jąder.

Objawy bólu jądra pochodzącego od wzmożonego napięcia mięśniowego

Najczęściej jest to zmienność bólu, zwykle rano jest lepiej, a z biegiem dnia pogarsza się. Dolegliwości też często zwiększają się po alkoholu, dłuższym siedzeniu, wytrysku, wzrastają wraz z wypełnieniem pęcherza. Ulgę zwykle przynosi leżenie, oddanie stolca, ciepło, uwolnienie od stresu (np. wyjazd na wakacje). Oprócz samego bólu jądra, pacjenci uskarżają się na bóle podbrzusza i jąder jednocześnie. U niektórych Panów dołączają się jeszcze dodatkowe objawy takie jak: bóle pachwiny, bóle odbytu, bóle prostaty, ble członka, bóle kości ogonowej, uczucie zaciśniętej pięści w kroczu, przedwczesny wytrysk, problemy z erekcją, ból przy ejakulacji.

Ból jąder – przyczyny powstawania napięcia mięśni dna miednicy

Na napięcie mięśniowe mogą wpływać, przebyte urazy ortopedyczne, zabiegi chirurgiczne, zła dieta, problemy jelitowe, choroby odbytu, stany lękowe, przewlekły stres, zatrzymane w ciele emocje z dzieciństwa. Stany lękowe i stres są charakterystyczne dla mężczyzn u szczytu kariery zawodowej i to są nasi najczęstsi pacjenci czyli w wieku 30-40 lat. Zanim podejmiemy terapię staramy się znaleźć jak najwięcej czynników wpływających na napięcie mięśni dna miednicy i je zlikwidować oraz rozluźnić bezpośrednio krocze.

Ból jąder – leczenie fizjoterapeutyczne

Terapia może różnie wyglądać, ale zwykle zajmujemy się głównie mięśniami dna miednicy poprzez zajęcia rozluźniające mięśnie dna miednicy metodą biofeedback oraz masażem manualnym struktur dna miednicy przez odbyt w celu zmniejszenia napięcia. Dodatkowo zalecamy samodzielne ćwiczenia, masaże okolic jamy brzusznej i kręgosłupa wykonywane przez fizjoterapeutę.

Ból jąder – leczenie może trwać różnie w zależności od przypadku

Każdy jest przypadkiem mocno indywidualnym i proces zdrowienia może mieć charakter bardzo szybki wręcz piorunujący, jak również terapia może trwać miesiącami jako powoli postępująca poprawa. Jeśli jednak nasze działania nie przynoszą spodziewanych rezultatów przez około 1,5 miesiąca to przerywamy rehabilitację i szukamy innych przyczyn. Zapraszamy na konsultacje z badaniem do Klinika HB Warszawa