Ból sutka i piersi nie zawsze oznacza groźną chorobę

Czasami w naszym ciele pojawiają się dolegliwości bólowe spędzające sen z powiek. Ból w rejonie sutka lub bardziej ogólny ból piersi mogą być przyczyna wielu poważnych schorzeń i potrafią przysporzyć wielu zmartwień. Dolegliwości bólowe w rejonie piersi zdarzają się zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Diagnostykę powinno rozpocząć się od wizyty lekarskiej i wykonania podstawowych badań: badania palpacyjnego gruczołu piersiowego, badania krwi, usg piersi. Jeśli wszelkie badania wykazują stan prawidłowy przyczyny należy poszukać w innych strukturach, które mogą wywoływać dolegliwości bólowe wypromieniowane do innych miejsc.

Ból sutka i piersi – możliwe przyczyny

Objawy bólowe mogą mieć charakter stały (ból występuje cały czas) lub pojawiać się i znikać. Obszar bólu może dotyczyć samego sutka, samej piersi lub być rozlany na obszar klatki piersiowej dookoła gruczołu piersiowego. Ból sutka lub piersi może mieć charakter kujący, palący, piekący, przeszywający klatkę piersiową na wylot. Czasami nawet można mieć uczucie otwartej rany lub „wbitego noża”.Dla przykładu bóle piersi, sutka czy klatki piersiowej mogą pochodzić od struktur kręgosłupa piersiowego, połączeń mostka i żeber, kręgów i żeber jak również mięśni, a zwłaszcza mięśnia piersiowego mniejszego i większego. Aby rozpoznać źródło bólu należy wykonać szereg testów manualnych poprzez uciskanie mięśni, więzadeł oraz badając ruchomość kręgosłupa piersiowego.

Jak leczymy ból sutka i piersi?

Na pierwszej wizycie przeglądane są badania (jeśli są), wykonywane jest badanie i jeśli odnajdzie się strukturę wywołującą ból w obrębie piersi czy sutka to mamy pewność, że to ona powoduje te dolegliwości. Po odnalezieniu wrażliwego miejsca wykonywana jest próbna terapia i oceniany jest poziom bólu. Jeśli ból ulega zmniejszeniu zleca się odpowiednio wycelowaną terapię i ćwiczenia do samodzielnego wykonywania w domu, aby problem nie nawracał.

Profilaktyka jest bardzo ważna

Zastanawiamy się również nad przyczyną, powstania podrażnienia. Być może to jest jakaś codzienna czynność, albo sposób siedzenia. Gdy uda się rozpoznać co przeciąża to wdrażamy odpowiednią profilaktykę, aby ból sutka czy piersi nie nawracał.